חדשות

האם על המדינה לסייע ליצואנים להציג בתערוכות בחו"ל

(7/5/2012 12:39:04 PM)

יצוא הוא סם חיים למדינה. לא קל ליצואנים. הם חשופים לשינויים בעלויות השכר במפעליהם. הם מתמודדים עם שערי חליפין משתנים. הביטוח הפיזי של הסחורה המיוצאת עולה כסף רב. במקרים רבים עליהם לעשות גם ביטוח סיכונים. לא קל.

ועוד לא דיברנו על הוצאות השיווק והמכירות. בהקשר הזה, מוסכם כי השתתפות בתערוכות וירידים בחו"ל היא האמצעי הזול והיעיל ביותר בחיפוש המתמיד אחרי שווקי יצוא ובחיזוק קשרים קיימים.

 אם מישהו חשב שמדובר על הבעיה של היצואנים הישראלים בלבד, הרי שהוא טועה.  אחיהם לצרה - האיטלקים - פתחו לאחרונה שיח ציבורי בנושא זה כדי לגרום לממשלה לסייע ליצואנים שלה שמשתתפים בתערוכות מחוץ לאיטליה.

איטליה היא מקרה מיוחד באירופה. יכולת היצור שלה עולה בהרבה על כושר הקליטה של השוק המקומי. לכן, האיטלקים מרבים להשתתף בתערוכות. סריקה קצרה של הרכב המציגים בתערוכות המתקיימות ברחבי העולם, יראה מיד כי ברוב המקרים, איטליה עומדת במקום הראשון במספר המציגים.

נכון לעכשיו, הממשלות באיטליה מעדיפות לסייע לחברות איטלקיות המציגות בתערוכות בתוך איטליה, כאשר שיקול מרכזי הוא העסקים שמשתתפי התערוכות מביאים לערים בהן הן מתקיימות. חלק משמעותי בהכנסה מתיירות מגיע מתיירי התערוכות.

המצדדים בסיוע ליצואנים מדגישים כי למרות הנתונים שהממשלה מפרסמת, הרי שהביזנס של התעשייה האיטלקית מתבצע במרחק של שעתיים - שלוש שעות נסיעה... במרכזי הירידים של דיסלדורף או פרנקפורט או הנובר בגרמניה. לשם מגיעים הקניינים מכל העולם ולשם צריך לכוון את היצרנים האיטלקים.

אז אולי, בהמשך, תימצא איזו פשרה בין צרכי הפנים וצרכי החוץ של איטליה, אבל זה לא כל כך מעיניננו, שהרי אנחנו מודאגים ממה שקורה אצלנו.

גם כאן, הסיוע ליצואנים שמציגים בתערוכות בחו"ל אינו מספק. יש אמנם סיוע של מכון היצוא בביתנים המשותפים של היצרנים הקטנים/בינוניים בדרך כלל, אבל זה מבחינת "לעג לרש".

לפי הדוגמא של איטליה, הרי שמצב היצואנים שלנו, בויכוח שלהם עם הממשלה, אמור היה להיות טוב יותר, שהרי המדינה לא יכולה לבוא ולומר שיש בכלל מה שקרוי "תיירות תערוכות" בישראל ולשם הולך הסיוע הממשלתי.

אם נקיש מביטחון על יצוא, נראה שהמדינה, שיודעת עד כמה חשוב ביטחון אזרחיה הנוסעים בחברת "אל על", מסייעת לחברה במימון הוצאות אבטחת המטוסים.

האם הבטחת היצוא חשובה פחות? האם ההבדל בין "א" ל"ה" הוא עד כדי כך משמעותי?? 

הסיוע לאל על ניתן למרות שזו האחרונה כבר מזמן אינה "חברת התעופה הלאומית", אלא חברה פרטית, שאם היתה מרויחה, הרווחים היו נכנסים לכיסי בעלי המניות שלה.

האם לא נכון שבמקום "אל על" יכתב "ישראקספורט" וכולם יהיהו מאושרים?


חזרה לרשימה >>